#8: 3 syytä, miksi sähköpostimarkkinointi on avain digiyrittäjän menestykseen
Mulla on sulle kysymys: onko sulla verkkokurssia?
Jos vastasit kyllä, minulla on sinulle seuraava kysymys: oletko tyytyväinen sen myyntiin?
Jos vastasit EI, minulla on sinulle seuraava kysymys: onko sinulla sähköpostilistaa?
Jos vastasit EI, hätä ei ole tämän näköinen.
Tässä jaksossa tulen kertomaan sinulle, miksi sähköpostimarkkinointi on elinehto jokaiselle digiyrittäjälle, joka haluaa myydä verkkokurssia kannattavasti.
Eli jos:
• Sinulla on sähköpostilista, jonka olemassaolosta ei tiedä juuri kukaan
• Tai sinulla on verkkokurssi eikä sähköpostilistaa
• Tai sinulla ei ole vielä kurssia eikä sähköpostilistaa…
…Tämä jakso on sinua varten!
Tämän jakson tavoitteena on antaa sinulle oikeaa tietoa ja varmuutta sille, että saat startattua sähköpostilistasi ja pääset vihdoin aloittamaan sen kasvattamisen menestyksekkäästi, sillä kaikki eivät ymmärrä sähköpostimarkkinoinnin arvoa ja hyötyä.
Ja ehkä sinäkään et ole sisäistänyt sitä täysin?
Myönnän, että ainakaan itse en ymmärtänyt sitä alkuun.
Myönnän myös, että minulla oli myös todella huonoja ja VÄÄRIÄ uskomuksia rakennettu sähköpostimarkkinoinnin ympärille, jotka olen myöhemmin oman kokemukseni kautta osoittanut vääräksi. (Kuten se, että yksikään sähköpostilista ei voi olla hyvä ja että ne ovat pelkkää spämmäystä)
Ja siksi itselläni kesti hetki tajuta (ja myöntää) se, että olin käyttänyt koko digiyrittäjyyteni alun aikaa ihan vääriin asioihin: verkkokurssin suunnitteluun, tekemiseen ja parantamiseen, vaikka minun olisi pitänyt käyttää aikani yleisöni kasvattamiseen ja auttamiseen ENNEN, kuin kurssini edes tulee myyntiin.
Koska silloin, kun lähdet liikkeelle verkkokurssin tekemisestä, eikä sinulla ole vielä ostavaa yleisöä valmiina kun lähdet myymään sitä, tulet huomaamaan karun tosiasian: kukaan ei osta.
Ja ehkä sinulle on jo joskus käynyt näin?
Ja siksi tänään tulen puhumaan sähköpostilistasta ja sen tärkeydestä: jotta voisit välttää ne virheet, mitä itse tein digiyrittäjyyden alkumetreillä, ja jotta sinun ei tarvitsisi kokea sitä lannistuksen fiilistä, kun ostoskori aukeaa, mutta mitään ei tapahdu.
3 Syytä, miksi sähköpostimarkkinointi on avain menestykseen digiyrittäjänä
1. Kun sinulla on sähköpostilista, voit tehdä rahaa koska vain
Tiedätkö, mikä on yksi suurimmista syistä sille, että nuori ja kasvava yritys kaatuu?
Se, että rahat loppuvat kesken.
Rahaa ei siis tarvitse tehdä vain sen itsensä vuoksi. Mutta olen huomannut, että itse asiassa raha tai enemmänkin sen puute, on syy sille, miksi yrittäjä joutuu lopettamaan leikin kesken tai sitten ei vain kasva.
Pelkän liiketoimintasi pyörittämisen lisäksi tarvitsen rahaa erityisesti digiyrittäjänä itsesi jatkuvaan kouluttamiseen, avun palkkaamiseen sekä yrityksesi kasvattamiseen maksullisen mainonnan avulla, minkä takia sinulla pitäisi periaatteessa olla koko ajan keino saada sen verran rahaa kassaan, että yritys pysyy pystyssä.
Ja sähköpostilista on siihen ylivoimaisesti paras keino.
Esimerkiksi jos vaikka rakennat uuden e-kirjan, verkkokurssin tai vaikka henkilökohtaisen valmennuksen, niin miten lähtisit sitä myymään niin, että voisit saada asiakkaita käytännössä heti?
Pelkän somepostauksen tekeminen ei riitä, sillä:
• se ei ensinnäkään näy, kuin murto-osalle seuraajistasi
• sinua seuraa todennäköisesti moni muukin, kuin potentiaalinen ostaja
Sähköpostilistallasi on (silloin, kun olet kasvattanut sitä oikealla tavalla) pelkästään unelma-asiakkaitasi ja potentiaalisia ostajia.
Lisäksi silloin, kun sinulla on sähköpostilista, on sinun myös helpompi arvioida sitä, kuinka paljon myyntiä tulet tekemään (aka kannattaako jotain tuotetta lähteä rakentamaan)
Esimerkiksi: rakennat tuotteen, joka maksaa 100% ja sähköpostilistallasi on 100 sitoutunutta henkilöä. Jos 10% listalla olevistasi ostaa tuon kurssin, voit tehdä parhaimmillaan 1000€ (10 x 100) lähettämällä vain yhden sähköpostiviestin.
Muista silti se, että listan KOKO ei ole se joka merkitsee, VAAN se kuinka sitoutuneita he on.
2. Omistat sähköpostilistan 100% = riskienhallinta
Yksi pahimmista virheistä, mitä moni aloitteleva digiyrittäjä tekee on se, että alkaa rakentamaan omaa yleisöä pelkän sosiaalisen median varaan, kuten:
• Instagram seuraajat
• Facebook-ryhmä
• Tik-Tok
• Youtube
• Linkedin
• Blogiportaali
Näissä kanavissa haasteena on se, että et omista niitä itse ja ne voivat kadota periaatteessa koska vain (apin katoamisen tai hakkeroimisen seurauksena).
Eli paras tapa hallita tuota yleisöä on se, että keräät sen johonkin turvalliseen paikkaan.
Ja sähköpostimarkkinointi sähköpostilistan avulla on siihen ylivoimaisesti paras, edullisin ja turvallisin keino.
Kuvittele, miltä tuntuisi, kun vuosien työ valuisi sinulta hukkaan yhdessä päivässä hakkeroinnin vuoksi? Silloin, kun sinulla on lista, voisit lähettää heille viestin: ”tilini on hakkeroitu, käy seuraamassa uutta tiliäni tästä”.
Kätevää, eikö?
3. Unelma-asiakkaasi sitouttaminen
Sähköpostilistan hyödyntämisessä pointtina ei ole kuitenkaan PELKÄSTÄÄN sen kasvattaminen.
Sen ideana on nimenomaan se, että sen avulla unelma-asiakkaasi:
• oppivat tuntemaan sinut, pitämään sinusta ja luottamaan osaamiseesi
• saavat sinulta arvoa ja apua jo ENNEN, kuin myyt heille yhtään mitään
• oppivat avaamaan säännöllisesti sähköpostiviestejäsi ja klikkaamaan niihin liitettyjä sisältöjä (se, kuinka hyvin listallasi olevat avaavat viestejäsi ja klikkaavat niissä olevia linkkejä kertoo siitä, kuinka hyvin se toimii)
Jaksossa jaoin lisäksi konkreettisia esimerkkejä siihen, miten sähköpostimarkkinointi onnistuu ja mistä tiedät, että sähköpostlistasi toimii ja minkälainen on hyvä sähköpostilista. Käy siis kuuntelemassa se ja ota vinkit haltuun!
Jaksossa mainitut linkit:
3 maksutonta keinoa kasvattaa sähköpostilistaa (erityisesti, jos olet vasta aloittamassa)
3 Pahinta virhettä, jotka tein digiyrittäjyyden alkumetreillä (ja kuinka sinä voit välttää ne)
Liity mukaan sisäpiiriini
Liity mukaan maksuttoman uutiskirjeeni tilaajaksi ja pysyt kartalla kaikista uusista julkaisuista, koulutuksista ja jakamistani neuvoista digiyrittäjyydessä menestymiseen!
Tietosi ovat turvassa ja voit poistua listalta milloin tahansa.