#18: Kuinka löytää unelma-asiakas verkosta? 5 Päätöstä, jotka sinun tulee tehdä
Kuuntele koko jakso "Kuinka löytää unelma-asiakas verkosta" tästä >>>
Pyydän sinulta nyt jotain.
Laita silmäsi kiinni ja kuvittele seuraavan tilanteen tapahtuvan: kuvittele, että sinulla on yleisö, joka kuuntelee sinua aina, kun puhut.
He olisivat innoissaan aina, kun kertoisit jotain uutta.
Tämän lisäksi - ja tämä on se paras osa - kun pyytäisit heitä liittymään kurssillesi, he tekisivät niin.
Juuri näin, sinun pyynnöstäsi he ostaisivat.
Ja tämä ei ole uni tai joku epäilyttävä markkinointisalaisuus.
Tämä on todellisuus silloin, kun olet löytänyt unelma-asiakkaasi verkosta ja kasvattanut heistä sitoutuneen superfanien joukon.
Ja tiedän sen, sillä olen aikaan rakentanut sellaisen Menesty Pääsykokeessa Akatemialle, ja ne tulokset, mitä sen avulla voi saavuttaa…
...ovat ihan uskomattomia!
Ja sen takia tässä jaksossa tulen kertomaan sinulle kuinka nämä 5 päätöstä tekemällä löydät unelma-asiakkaasi verkosta ja kasvatat heistä sitoutuneen superfanien joukon, jotka ovat aina valmiita ostamaan.
Kuinka löytää unelma-asiakas verkosta? 5 Päätöstä, jotka sinun tulee tehdä ennen verkkokurssin tekemistä
1. Sähköpostiohjelma
Sähköpostiohjelman valitseminen voi tuntua haastavalta päätökseltä, sillä tarjolla on useita vaihtoehtoja, eikä sinulla ole välttämättä täysin selvää se, mikä olisi juuri sinun tilanteessasi paras valinta.
Lähdit sitten liikkeelle maksuttomasta Mailchimpista tai maksullisesta Active Campaignista (tai jostain muusta palveluntarjoajasta), tässä kohtaa tärkeintä on vain tehdä joku päätös. Voit esimerkiksi lähteä liikkeelle maksuttomasta Mailchimpista ja siirtyä myöhemmin maksulliseen vaihtoehtoon.
Suurimmassa osassa on myös maksuton kokeilu, eli lähde rohkeasti kokeilemaan, miten eri järjestelmät toimivat, ja valitse sen jälkeen vaihtoehto, joka tuntuu sinusta siinä hetkessä parhaalta.
2. Sisällöntuotantokanava
Sisällöntuotannon kanavan valitseminen on yksi tärkeimmistä päätöksistä, minkä tässä kohtaa voit tehdä: valitsemasi kanava tulee siis olemaan se, minkä avulla unelma-asiakkaasi tulee löytämään sinut, oppii tuntemaan sinut sekä luottamaan osaamiseesi. Voit valita esimerkiksi blogin, podcastin tai videoiden tuottamisen Youtubessa ja IGTV:ssä.
Tärkeintä on se, että valitset yhden kanavan ja pysyt siinä! Kehittyessäsi sisällöntuottajana voit alkaa pikkuhiljaa myös kierrättämään sisältöä useammassa kanavassa, mutta ihan alussa kannattaa panostaa selkeästi yhteen.
Kanavan valinnassa tärkeintä on se, että sisällöntuottaminen tuntuu siinä mahdollisimman luonnolliselta. Jos kirjoittaminen on ihan pakkopullaa, mutta puhuminen tuntuu luontevammalta, saattaa podcast olla sun juttu. Videot ovat erinomainen keino taas niille, ketkä hallitsevat editoimisen ja tykkäävät esiintyä kameran edessä.
Toisaalta on tärkeää miettiä myös asiakastasi: mikä on hänelle mieluisin tapa kuluttaa sisältöä ja oppia uusia asioita? Kuunteleeko hän podcastia lenkkeillessään vai katseleeko iltaisin Youtubea Netflixin sijaan?
3. Houkutteleva liittymislahja
Etkö vielä tiedä, mikä on liittymislahja?
Liittymislahja eli liidimagneetti on maksuton materiaali, jonka tarjoat unelma-asiakkaallesi hänen sähköpostiosoitettansa vastaan.
Esimerkiksi tämä maksuton koulutus>>>, jota tarjoan henkilöille, jotka haluavat oppia kuinka aloittaa ja kasvattaa unelmien liiketoiminta verkkokursseilla
Liidimagneetin valitsemisessa tulee huomioida muutamia tärkeitä asioita:
- Tärkeintä siinä on se, että se on linjassa myytävän tuotteesi kanssa: haluat sen avulla houkutella listallesi vain niitä henkilöitä, jotka ovat myös potentiaalisia asiakkaita eli valmiita ostamaan sinulta
- Mitä houkuttelevamman ja paremman liidimagneetin teet unelma-asiakkaallesi, sitä enemmän hän kiinnittää sinuun huomiota. Jos onnistut vakuuttamaan hänet osaamisestasi jo maksuttomasti, on hän todennäköisesti valmis myös ostamaan sinulta tulevaisuudessa palveluitasi.
- Käytä siis rohkeasti aikaa ja vaivaa siihen, että teet laadukkaan liidimagneetin aiheesta, jolle on oikeasti kysyntää. Ihmiset eivät lataa maksutonta materiaalia vain, koska se on maksutonta.
- Panosta siis liidimagneetin tekemiseen, otsikointiin ja siihen, että laskeutumissivu (sivu, jolta maksuttoman liidimagneetin voi ladata) on houkuttelevan näköinen.
4. Sähköpostiviestien lähettäminen
Säännöllisen sisällön tuottaminen sekä säännöllisten sähköpostiviestien lähettäminen on elinehto sille, että saat rakennettua terveen ja toimivan sähköpostilistan. Säännöllisten ja hyödyllisten viestien lähettäminen kouluttaa myös unelma-asiakastasi toimimaan haluamallasi tavalla: avaamaan viestisi sekä klikkaamaan niistä löytyvää linkkiä.
Onko sinulla haasteena keksiä, mistä lähtisit kirjoittamaan? Itse lähetän joka viikko Vapauta Supervoimasi Sisäpiiriläisille viestin, jossa kerron uusimmasta podcast-jaksosta sekä jaan aiheeseen liittyviä vinkkejä.
Jos lähdet joka viikko luomaan täysin uutta sisältöä viikkokirjeen muodossa, voi se muodustua nopeasti taakaksi. Mutta kun opit käyttämään sähköpostilistaasi ikään kuin tiedottamiskanavana (kuitenkin innostavana, inspiroivana ja hyödyllisenä sellaisena) tulee sähköpostiviestien säännöllisestä lähettämisestä helpompaa.
Viikkokirjeen lisäksi tulet tietysti lähettämään myös myyntiviestejä erityisesti silloin, kun sinulla on verkkokurssisi lanseeraus käynnissä. Kuitenkin tarkoituksena on se, että 80% viesteistä on jotain, missä et myy mitään (mutta ohjaat unelma-asiakastasi toimimaan tietyllä tavalla, kuten klikkaamaan sähköpostiviestistä löytyvää linkkiä) ja sitten 20% viesteistä voi olla sellaisia, missä myyt jotain.
5. Rakenna toimiva systeemi
Toimivan systeemin rakentaminen on ihan MUST, jotta saat kaiken toimimaan sujuvasti. Kun sinulla on käytössäsi toimiva systeemi, on sisällöntuottaminen niin paljon mukavampaa ja helpompaa - ja silloin se vie myös aikaa sinulta vain murto-osan siitä, mitä se sinulta normaalisti veisi.
Systeemi on käytännössä siis se, kuinka tulet toteuttamaan kaikki tässä työkirjassa löytyneet palaset käytännössä, kuten:
- Mistä aiheista tuotat sisältöä?
- Missä kanavissa tulet jakamaan tuota sisältöä?
- Miten aikataulutat sisällön tuottamisen kuukausittain?
Esimerkiksi:
- Tee aina sisältökalenteri valmiiksi 90 päivälle kerrallaan, ja joka kuukauden alussa tee tarvittavat muutokset tulevan kuukauden sisältöihin
- Joka kuukauden alussa äänitä kaikki podcast-jaksot / kuvaa videot ja kirjoita niihin liittyvät sähköpostiviestit
- Jaa viikottain somessa eri kanavissa (FB, LN & IG) tietoa tuosta uudesta sisällöstä, jotta tavoittaisit koko ajan uusia ihmisiä sen pariin
- Näin sinulla kuluu vain muutama päivä viikossa kaikkien sisältöjen tuottamiseen ja niiden jakamiseen, ja aikaa jää kaikkeen muuhun, kuten asiakashankintaan tai verkkokurssien tekemiseen!
Lue lisää:
Maksuton koulutus: Aloituspakkaus
Mailchimp vai Active Campaign? Parhaat sähköpostiohjelmat vertailussa
3 syytä, miksi sähköpostimarkkinointi on avain digiyrittäjän menestykseen
Liity mukaan sisäpiiriini
Liity mukaan maksuttoman uutiskirjeeni tilaajaksi ja pysyt kartalla kaikista uusista julkaisuista, koulutuksista ja jakamistani neuvoista digiyrittäjyydessä menestymiseen!
Tietosi ovat turvassa ja voit poistua listalta milloin tahansa.